Národný projekt IT Akadémia
„Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu v rámci Operačného programu Ľudské zdroje”
Základné informácie
- Operačný program
- Ľudské zdroje
- Prioritná os
- Vzdelávanie
- Spolufinancovaný fondom
- Európskym sociálnym fondom
- Miesto realizácie projektu
- Trnavský kraj, Trenčiansky kraj, Nitriansky kraj, Žilinský kraj, Banskobystrický kraj, Prešovský kraj, Košický kraj
- ITMS kód projektu
- 312011F057
- Strategický cieľ projektu
- Vytvorenie modelu vzdelávania a prípravy mladých ľudí pre aktuálne a perspektívne potreby vedomostnej spoločnosti a trhu práce so zameraním na informatiku a IKT.
Ciele projektu
Naše gymnázium ako IT Akadémia partner spolupracuje na rozšírenej úrovni, ktorá umožňuje:
- realizáciu ECDL (vzdelávanie, testovanie);
- využívanie v projekte vytvorených inovatívnych nástrojov vo výučbe INF, MAT, prírodných a technických vied;
- účasť na popularizačných a mimoškolských vzdelávacích aktivitách;
- tvorbu inovatívnych nástrojov pre výučbu INF, MAT, prírodných a technických vied;
- účasť na tvorbe a overovaní inovatívnych nástrojov pre výučbu INF, MAT, prírodných a technických vied;
- vytvorenie tried so zameraním na informatiku;
- implementáciu predmetu Informatika v matematike a prírodných vedách alebo Internet vecí; – implementáciu konceptu Sieťovej akadémie;
- vzdelávanie učiteľov;
- využívanie ITScienceLab pre SŠ.
Overovanie metodík z predmetu biológia na strednej škole:
Využívanie pomôcok IT ScienceLab-u pri realizácii praktických cvičení, laboratórnych prác – inovácia prírodovedného vzdelávania, zvyšovanie praktických zručností žiakov, využívanie interaktívnych metód, bádateľsky orientovaný prístup, podnecovanie žiakov k aktivite a k záujmu o preberané témy.
Pomôcky IT ScienceLab-u pomáhajú inovovať vzdelávanie v rámci Školských vzdelávacích programov so zameraním na aktualizáciu obsahu, metód a foriem výučby prírodovedných predmetov smerom k dôslednej a zmysluplnej implemetácii IKT nástrojov do vzdelávania.
Overovanie metodiky „Vtáky“ z predmetu biológia na strednej škole:
Rozvoj prírodovedného myslenia žiakov v biológii podporuje projekt IT Akadémia širokou ponukou metodík na overenie.
Metodika s názvom „Vtáky“ je komponovaná tak, že žiaci majú možnosť overiť svoje teoretické poznatky o stavbe vtáčieho pera v praxi, pozorovaním pod stereolupou. Simulácia ropnej škvrny v priestoroch ScienceLab-u pomáha žiakom lepšie pochopiť dôsledky prírodných katastrof na život vtákov. Záver metodiky je sústredený na prácu s veľkými biologickým databázami, ktoré disponujú obrovským množstvom informácií o sťahovavých a chránených druhoch vtákov nielen na Slovensku. Žiaci môžu sledovať migráciu vtákov v reálnom čase a zároveň získané informácie triediť, analyzovať a interpretovať.
Vybavenie ScienceLab-u použité pri overení: stereolupy, analytické váhy, tablety
Overovanie metodík z predmetu fyzika na strednej škole:
Na hodinách fyziky učíme žiaka pozorovať a vyhodnocovať rôzne javy v prírode a v bežnom živote, vedieme žiaka k získaniu praktických zručností pri práci v IT Science laboratóriu. Žiaci používajú techniky a postupy, ktoré sú bezpečné pre ľudský organizmus i životné prostredie, a ktoré upevňujú jeho zodpovedný postoj k okolitému svetu.
Na rôznych aktivitách si žiaci osvojujú vybrané (najčastejšie experimentálne) formy skúmania fyzikálnych javov. Fyzikálne vzdelávanie je založené na experimente, rozvoji schopnosti tvorivo riešiť problémy, aplikovať ich v praxi a vedieť využívať moderné IKT prostriedky. Pri vyučovaní sa využívajú počítačom podporované demonštračné a meracie technológie pomocou IP COACHu. Vzdelávacie stratégie umožňujú žiakom používať kognitívne operácie, formulovať problémy, kriticky myslieť, učiť sa v skupine, diskutovať o odbornom probléme, vytvárať si vlastný hodnotový systém.
Overovanie metodík z predmetu geografia na strednej škole:
Hlavným prínosom inovácie vyučovania geografie je propagácia a implementácia vedomostí do reálneho života. Snahou je rozvíjať záujem o štúdium toho predmetu, ale aj ostatných prírodovedných predmetov, rozvíjať medzi študentami aj soft skills, čo prispieva k ich osobnostnému rastu.
Overované metodiky prepájajú a nadväzujú na témy týkajúce sa environmentálnych a spoločenských problémov, rozvíjajú geografické zručnosti študentov, pomáhajú správne pochopiť spojitosti medzi prírodnými, spoločenskými, či ekonomickými faktormi.
Činnosť žiakov je založená na práci s mapovou aplikáciou, textom, fotografiami, grafmi a obrázkami. Veľmi často sa využívajú medzipredmetové vzťahy, pretože geografia sa vzájomne dopĺňa s dejepisom, občianskou náukou, či umením a kultúrou.
Overovanie metodík z predmetu chémia na strednej škole:
Inovatívne vyučovanie realizujeme aj v predmete chémia, či už využívaním metodík, ale najmä experimentálnou činnosťou študentov v IT Science laboratóriu.
Mnohé metodiky uplatňujú pri vyučovaní metódu SATL. Ide o vyučovanie prostredníctvom systémových diagramov, ktoré pomáhajú študentom pochopiť vzťah medzi zlúčeninami a rekciami v anorganickej aj organickej chémii. Týmto spôsobom u žiakov rozvíjame tvorivosť, zručnosť riešiť problémy, posilňujeme kognitívne myslenie a rozvíjame vyšší stupeň abstrakcie.
Pri práci na experimentoch v IT Science laboratóriu sa žiaci učia samostatne realizovať experiment na základe postupu v pracovnom liste, rozvíja sa u nich spôsobilosť pozorovať, predpokladať, merať, interpretovať dáta, konštruovať tabuľky a grafy, tvoriť závery a zovšeobecnenia.
Overovanie metodiky „Nukleové kyseliny“ z predmetu chémia na strednej škole:
Laboratórne cvičenie „Nukleové kyseliny“:
- Hydrolýza RNA a dôkaz purínových báz
- Izolácia DNA z jahôd
Využívanie IT ScienceLab-u na hodinách informatiky:
- Podpora orientácie pre štúdium prírodných vied, informatiky a matematiky
- Motivácia študentov
- Rozvoj znalostí a zručností
- Nový prístup k výučbe informatiky
- Inovatívne metodiky reflektujú súčasné IT trendy – 3D modelovanie, programovanie mobilných zariadení, robotov a iných mikroprocesorových systémov so senzormi
- Bádateľsky orientované vyučovanie, projektové vyučovanie
Overovanie metodík z predmetu matematika na strednej škole:
Vzdelávací program z matematiky je tvorený tak, aby vytváral priestor a možnosti pre rozvíjanie talentu, záujmu o matematiku, vzťahu k matematike a matematických kompetencií žiakov. Používanie syntetických a analytických metód pomáha rozvíjať logické, hodnotiace, kritické a tvorivé myslenie žiakov. Žiak sa učí používať, tvoriť a rozumieť formálnym, symbolickým a štruktúrovaným záznamom, zápisom, grafom, diagramom a schémam, učí sa reagovať na vývoj v oblasti informatiky a osvojovať si nové možnosti IKT.
Dôležité je naučiť žiakov tvoriť jednoduché hypotézy, skúmať ich pravdivosť a popretie, rozvíjať algoritmické myslenie, pracovať s návodmi, tvoriť nové návody i postupy riešenia problémov, rozvíjať schopnosť kooperácie a komunikácie s cieľom spolupráce v tíme.
IT ScienceLab
V rámci vybavenia IT ScienceLab boli na školu dodané pomôcky pre informatiku, biológiu, fyziku, geografiu, matematiku, počítačové systémy a siete, internet vecí a informatiku v prírodných vedách a matematike. Súčasťou laboratória sú napríklad 3D tlačiareň, Arduina a Raspberry pre informatiku, Vernier pre chémiu a fyziku, meteostanica, mikroskopy. Tieto pomôcky majú pomôcť inovovať vzdelávanie v rámci Školských vzdelávacích programov so zameraním na aktualizáciu obsahu, metód a foriem výučby matematiky, informatiky, prírodovedných predmetov smerom k dôslednej a zmysluplnej implemetácii IKT nástrojov do vzdelávania.