Matematika

Charakteristika predmetu

Vyučovanie matematických predmetov vychádza z poznania univerzálnosti matematiky v objektívnom aj subjektívnom zmysle:

  • matematika je prostriedkom na skúmanie, popisovanie a vyjadrovanie všetkých (prírodných, technických aj spoločenských) javov, vzťahov a vlastností majúcich exaktnú povahu,
  • matematika trvalo pozitívne ovplyvňuje spôsob myslenia a usudzovania každého jednotlivca.

Preto vyučovanie matematických predmetov nie je zamerané iba na napĺňanie vzdelávacích cieľov v kognitívnej oblasti (poznávanie pojmov, vlastností, vzťahov, metód, samozrejme, v súlade so všeobecne platnými vzdelávacími dokumentmi). Za rovnako dôležité považujeme dosahovanie cieľov v oblasti postojov a formovania osobnosti, kde žiaci (aj v prípade, že matematika nepatrí k ich obľúbeným predmetom) by si mali uvedomovať prínos matematiky, nevyhnutnosť exaktného myslenia a postavenie matematiky v (predovšetkým technických a prírodovedných) odboroch, ktoré sú žiadané trhom práce. Formy a metódy vyučovania sú preto volené tak, aby boli pre žiakov motivujúce, aby vyučovanie bolo zrozumiteľné a zaujímavé pre čo najväčší počet žiakov a aby rozvíjali želané kompetencie žiakov: schopnosť pracovať s kvantitatívnymi aj geometrickými objektmi a vzťahmi, schopnosť spracovávať, vytvárať a interpretovať štruktúrované a grafické záznamy a schémy, schopnosť pracovať systematicky a pracovať v tíme, logické aj algoritmické myslenie, vnímanie súvislostí a vzťahov, hodnotiace myslenie a tvorivosť. Takto získané znalosti, schopnosti a postoje majú byť kvalitným základom pre úspešné štúdium na (domácich aj zahraničných) vysokých školách, pre celoživotné vzdelávanie a pre uplatnenie v praxi.

Voliteľný predmet pre 3. ročník

Cvičenia z matematiky — 2 hodiny týždenne.

Ciele učebného predmetu:

  • upevniť a prehĺbiť poznatky z vybratých tém prvých dvoch ročníkov,
  • doplniť niektoré témy (úlohy s parametrami, komplexné čísla), ktoré nie sú predpísané všeobecne platnými vzdelávacími dokumentmi, ale s ktorými je vhodné žiakov oboznámiť ešte pred začatím ich štúdia na vysokej škole,
  • vytvoriť priestor pre dokazovanie v matematike, ktoré je prierezovou témou matematiky, implicitne požadovanou Cieľovými požiadavkami na maturitnú skúšku.

Voliteľný predmet pre 4. ročník

Matematika — 6 hodín týždenne.

Ciele učebného predmetu:

  • (na intuitívnej úrovni) doplniť úvod do diferenciálneho a integrálneho počtu,
  • prehĺbiť a zopakovať stredoškolské učivo v súlade s cieľovými požiadavkami na maturitnú skúšku,
  • riešením (a rozborom) testových úloh a cvičných testov pripraviť maturantov na riešenie testu externej časti maturitnej skúšky,
  • pripraviť maturantov na ústnu časť maturitnej skúšky a na prijímacie skúšky na vysoké školy.

Naši vyučujúci

  • RNDr. Lucia Baranová, PhD.
  • Mgr. Slavomír Harabin
  • Mgr. Miloš Soták
  • RNDr. Ladislav Spišiak

Mathematics in the English Language

The aim of the texts presented here is to supply a summary of notions, (English) terminology, definitions, basic facts, relationships and properties arranged by the topics of mathematics taught at secondary schools. The texts are, by far, not sufficient to substitute in place of textbooks since they do not contain explanations, comments, hints or methods of solving problems, examples, and exercises.

The texts are prepared according to the contents of mathematics lessons in the English language using student’s notes from these lessons. Further topics are under construction and will be completed in the near (?) future. We are grateful to the English teachers (including foreign lecturers) at our school for their willingness and help with our language questions and difficulties. We would greatly appreciate all constructive criticism or remarks (perhaps concerning the terminology, or English language, or mathematics itself, etc.) that could help to correct errors, remove defects, or improve the submitted texts in any way.

The texts are compiled by students of English classes at Gymnázium Šrobárova 1 Košice under the guidance of the mathematics teacher RNDr. Ladislav Spišiak.

Súťaže

Expert

celoštátna masová vedomostná súťaž organizovaná firmou Talentída, žiaci riešia testové úlohy z dvoch nimi zvolených tém.

Matematický Klokan

celoštátna masová vedomostná súťaž organizovaná firmou Talentída, žiaci riešia testové netypové matematické úlohy.

Matematická olympiáda (MO)

celoštátna výberová súťaž garantovaná MŠ, žiaci riešia v domácom, školskom, krajskom a celoštátnom kole problémové úlohy.

Súťaže Matboj, Náboj, Viacboj

súťaže 5-, 4-, 3-členných družstiev organizované pracoviskami Prírodovedeckej fakulty Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach a Gymnáziom na Alejovej ulici v Košiciach, žiaci v družstvách spoločne riešia netypové a problémové úlohy.

Investície

súťaž viacčlenných družstiev organizovaná matematickým krúžkom ZAMAT na Gymnáziu Šrobárova, žiaci riešia podľa určených pravidiel fiktívne ekonomické a spoločenské vzťahy fiktívnych štátov.

Aktivity

  • vedenie krúžkov: Krúžok ZAMAT (ZAujímavá MATematika), Krúžok prípravy na vysokú školu z logiky a matematiky, Kalamajkový krúžok
  • organizovanie súťaží Expert, Matematický Klokan, Matematická olympiáda (MO), Matboj, Náboj, Viacboj, Investície
  • organizácia Kalamajok
  • organizácia sústredenia Camp Šrobárky: 3-dňové spoločné pracovno-zážitkové sústredenie niekoľkých záujmových krúžkov (informatický, ZAMAT, kalamajkový)
  • organizácia IT tábora pre žiakov základných škôl, príprava matematickej a turistickej časti programu
  • zabezpečenie matematickej časti programu pre Noc na Šrobárke a pre Protidrogový týždeň
  • príprava testov na prijímacie skúšky z matematiky
  • príprava a zabezpečenie matematického programu na Deň otvorených dverí
  • spolupráca s Prírodovedeckou fakultou Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, zapojenie v projekte IT Akadémia
  • členstvo vo Výbore Slovenskej matematickej spoločnosti, účasť na konferenciách (Jasná p. Chopkom, Herľany)
  • zastupovanie školy v združení Košice IT Valley
  • členstvo v Správnej rade Občianskeho združenia Priatelia Šrobárky