Chémia

Charakteristika predmetu

Chémia je prírodovedný predmet, ktorý skúma látky, ich vlastnosti, zloženie, štruktúru a zmeny, ktoré medzi nimi prebiehajú. Predstavuje most medzi fyzikálnym svetom a biologickými procesmi, a preto má nezastupiteľné miesto v komplexnom vzdelávaní. Umožňuje žiakom pochopiť svet okolo seba na úrovni atómov a molekúl, a tým rozvíja ich logické myslenie a vedecký spôsob uvažovania.

Ciele a význam predmetu

Cieľom vyučovania chémie je rozvíjať u žiakov poznatky o chemických javoch, zákonitostiach a procesoch, ktoré sa odohrávajú v prírode, v technológiách a v každodennom živote. Žiaci si osvojujú odbornú terminológiu, učia sa analyzovať chemické deje a chápať ich v širších súvislostiach.

Prostredníctvom chémie žiaci nadobúdajú:

  • vedomosti o látkach, ich zložení, vlastnostiach a vzájomných premenách,
  • zručnosti pri bezpečnej práci s chemickými látkami a laboratórnym vybavením,
  • schopnosť logicky uvažovať, riešiť problémy a kriticky vyhodnocovať informácie,
  • ekologické a zodpovedné myslenie v súvislosti s vplyvom chémie na životné prostredie a zdravie.

Obsah predmetu

Obsah vyučovania chémie je prispôsobený stupňu vzdelávania a skladá sa z teoretickej a praktickej časti.

Teoretická náplň predmetu zahŕňa:

  • základy chémie (látky, ich zloženie a vlastnosti, chemické prvky a zlúčeniny),
  • chemické väzby a štruktúra látok,
  • chemické reakcie, rovnice a zákony,
  • anorganická a organická chémia,
  • chemické výpočty
  • úvod do biochémie a enviromentálnej chémie.

Praktická náplň predmetu zahŕňa:

  • práca v chemickom laboratóriu, nácvik bezpečnosti pri práci s chemikáliami,
  • vykonávanie jednoduchých aj zložitejších chemických pokusov,
  • pozorovanie, meranie a zaznamenávanie údajov,
  • analýza výsledkov a formulovanie záverov.

Metódy a formy výučby

Výučba chémie je realizovaná rôznorodými formami, ktoré podporujú aktivitu a samostatnosť žiakov:

  • frontálne metódy — výklad, rozhovor a diskusia,
  • praktická činnosť — laboratórne cvičenia a demonštračné pokusy,
  • práca s textom a informačnými zdrojmi,
  • rôzne projekty a skupinová práca,
  • digitálne nástroje a interaktívne metódy,
  • problematické a bádateľské vyučovanie.

Spôsob hodnotenia a skúšania

Typy hodnotenia — písomné testy, ústne hodnotenie, hodnotenie praktickej práce v laboratóriu, projekty, prezentácie, referáty, domáce úlohy a pracovné listy, seminárne práce.

Kritériá hodnotenia — správnosť a úplnosť odpovedí, aplikácia vedomostí v nových situáciách, samostatnosť a logické myslenie, precíznosť pri experimentoch, aktívna účasť na hodinách a mimoškolských aktivitách.

Známkovanie je v súlade so školským poriadkom a klasifikačným poriadkom školy, nastavené váhou podľa obtiažnosti daného učiva.

Naši vyučujúci

Vyučujúci predmetu chémia

Voliteľný predmet pre 3. ročník

Cvičenia z chémie — 2 hodiny týždenne.

Voliteľný predmet odporúčaný pre žiakov 3. ročníka, ktorí uvažujú nad maturitou z chémie a ďalším štúdium v chemických odboroch, ako aj štúdium medicíny, farmácie, veteriny, či chémie v iných vedách súčasnej ekonomiky.

Voliteľný predmet pre 4. ročník

Chémia — 6 hodín týždenne.

Voliteľný predmet odporúčaný pre žiakov 4. ročníka, ktorí si zvolili chémiu ako jeden z maturitných predmetov alebo chcú z chémie vykonať dobrovoľnú maturitnú skúšku — cieľom je zopakovať, upevniť, doplniť a precvičiť poznatky získané v povinnom vyučovaní chémie počas troch rokov.

Súťaže pre žiakov

Žiaci sa môžu zapojiť do rôznych súťaží, kde si overia svoje vedomosti v konkurenčnom prostredí a reprezentujú školu.

Chemická olympiáda

Kategórie A, B, C, D — postupová súťaž organizovaná v Slovenskej republike ako jedna z najdôležitejších súťaží talentovaných žiakov.

Chemiklání

Medzinárodná tímová súťaž v Pardubiciach.

Chemický náboj

Celoslovenská tímová súťaž.

Chemická škola

Korenšpondenčná chemická súťaž.

Stredoškolská odborná činnosť

Súťaž zameraná na 17 odborných oblastí, medzi nimi aj prírodovedná oblasť.

Mimoškolské aktivity a projekty

Pre žiakov sú pripravené aj rôzne mimoškolské aktivity, ktoré organizujú samotní učitelia chémie v spolupráci s rôznymi vedeckými inštitúciami.

Chemické krúžky

Chemické krúžky pre žiakov sú organizované učiteľmi chémie.

Exkurzie do chemických laboratórií

Žiaci sa zúčastňujú exkurzií do chemických laboratórií, ktoré sú organizované vysokými školami. Každoročne navštevujeme interaktívnu periodickú sústavu prvkov na Prírodovedeckej fakulte UPJŠ v Košiciach.

Spolupráca s vedeckými inštitúciami

Žiaci sa zúčastňujú Dní vedy a popularizačných podujatí, spolupracujeme s vedeckými inštitúciami v rámci projektov alebo grantov.